
Chapter X — Allegations of Media Harassment 

379 
 

Chapter X — Allegations of Media Harassment 

A. Factual Background 

1587. This Chapter examines whether any hate speech or incitement to 
violence was published or broadcast in Bahrain during the events of February 
and March 2011 by national or international media.  It also explores whether 
media publications or broadcasts led to any unlawful acts in Bahrain during 
this period.  In undertaking this analysis, it is important to differentiate 
between hate speech or incitement to violence and other forms of expression 
such as factual coverage, political analysis, insulting statements, inflammatory 
language and even factual errors, so as not to infringe on the right to freedom 
of expression.  

1588. The Bahraini print media consists of seven daily newspapers: Akhbar 
Al-Khaleej; Al-Ayam; Al-Bilad; Al-Watan; the Bahrain Tribune; the Gulf 
Daily News; and Al-Wasat.  There are a number of lifestyle and other 
publications that do not carry political coverage or commentary and therefore 
are not examined in this Chapter.  Of the seven daily papers, only Al-Wasat is 
classified as an opposition paper.  The remaining six can be classified as pro-
government and are owned by figures closely associated with the GoB.  

1589. Radio and television broadcasts in Bahrain are all State-controlled by 
the Bahrain Radio and Television Corporation.  The Bahrain News Agency is 
also State-controlled.772 

1590. A large number of national and international journalists, reporters and 
photographers covered the events that occurred in Bahrain in February/March 
2011.  These media personnel were present at the GCC Roundabout, SMC and 
numerous other locations where demonstrations took place.  

1591. A number of media personnel were arrested and interrogated during 
the events of February/March 2011.  Two journalists died while in the custody 
of the police or the NSA.773 

1592. On 15 March 2011, the offices and printing presses of Al-Wasat 
newspaper were attacked and vandalised.774  The newspaper was temporarily 
forced to stop publishing and to relocate its offices.  The co-founder and board 
member of Al-Wasat newspaper, Mr Karim Fakhrawy, was detained and died 
while in custody, approximately one week after he was arrested.  After the 
attack, the newspaper did not publish a Sunday edition and its website was 
blocked by the GoB.  The Information Affairs Authority of Bahrain (IAA) 

                                                           
772 Internews, Study of Media Laws and Policies in the Middle East and Maghreb: Bahrain, 
(June 2003) http://www.internews.org/regions/mena/amr/bahrain.pdf accessed 10 November 
2011. 
773 See Chapter VI, Section A: Zakariya Al Asheri and Karim Fakhrawy.  See also Chapter VI, 
Section E. 
774 Human Rights Watch, Bahrain: Drop Charges Against Editor of Independent Daily (11 
April 2011), http://www.hrw.org/news/2011/04/11/bahrain-drop-charges-against-editor-
independent-daily accessed 10 November 2011. 



Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry  
 

380 
 

suspended Al-Wasat on 2 April 2011 following a programme that was 
broadcast on State-controlled Bahrain Television alleging that the paper had 
published “false news and photographs” in the editions published on 26 and 
29 March 2011.  Al-Wasat was not permitted to publish an edition on 3 April 
2011.  The IAA permitted Al-Wasat to resume publishing on 4 April, but this 
permission for publication was only given after the Editor-in-Chief, Managing 
Editor and Local News Editor were forced to resign. 

1593. Examples of articles and footage that were published or broadcast by 
the national media during February and March 2011 were provided to the 
Commission by the GoB and by opposition societies.  In addition, the IAA 
provided sample writings and footage from various international media.775 

1. Allegations of harassment and defamation of 
pro-government journalists  

1594. The Commission received a number of allegations from journalists 
stating that they had been harassed and slandered for their pro-government 
opinions.  A number of columnists and reporters working for Akhbar Al-
Khaleej, Al-Ayam, Al-Bilad and Al-Watan, some of whom identify 
themselves as “anti-protester”, reported that they had been defamed, harassed 
and threatened by people on social media sites.  A list of names and 
photographs of prominent pro-government journalists, entitled the “List of 
Shame”, was circulated online and posted on social media websites.776  The 
list contained the names of a number of journalists and made accusations that 
they had been paid off by the GoB and that they were government “cronies”.  
In addition, at least two journalists alleged that they received telephone calls 
from unknown persons making death threats.  These journalists felt compelled 
to take security measures to protect themselves and their families, including 
changing their place of residence.777  

1595. The Commission conducted a meeting with the head of the Bahrain 
Journalists’ Association, during which he alleged that the “List of Shame” was 
an example of defamation and incitement to hatred and violence.778  The “List 
of Shame” allegedly targeted a number of journalists, disclosing their identity 
as government apologists and using inflammatory and to some extent 
derogatory or insulting language.   

2. Allegations of harassment and defamation of 
anti-government journalists  

1596. The Commission also received a number of allegations concerning 
harassment and defamation of anti-government journalists.  These included an 

                                                           
775 The Commission conducted meetings with editors-in-chief and representatives of all the 
above Bahraini newspapers. 
776 Facebook, Bahrain’s List of Shame, http://ar-ar.facebook.com/BahrainListOfShame 
accessed 10 November 2011. 
777 Statements provided to the Commission. 
778 Meeting with the Commission, 19 October 2011. 



Chapter X — Allegations of Media Harassment 

381 
 

allegation that Al-Arabiya broadcast the names of several journalists and 
accused them of participating in protests and civil unrest.  In addition, a 
number of Facebook groups threatened journalists who published articles 
supporting opposition groups or protesters, or criticised the GoB or pro-
government groups.779  A second “List of Shame” was circulated on the 
internet.  This list included the names of anti-government protesters and other 
individuals who had been critical of the regime.780 

1597. There were a number of allegations concerning defamation and 
incitement by a Twitter group named “Harghum”.781  The group posted the 
names and photographs of alleged protesters, and sometimes even posted 
protesters’ addresses, telephone numbers and current locations.  In some 
cases, a photograph of a protester was posted with a comment asking for the 
name of the person, and other Twitter users then posted the requested 
information.  Witnesses reported to the Commission that persons who had 
been named or identified by Harghum would then avoid sleeping at their 
home address for fear of an attack.  Harghum also allegedly advertised a MoI 
“hotline”, which people could call in order to report on persons engaged in 
anti-government activity.  

1598. One Bahraini journalist received a telephone call on 26 March 2011 
from the IAA informing her that she was being terminated from her 
employment.  The journalist was not given an official reason for her dismissal.  
She later discovered that her name had been included on a list entitled 
“Ministry traitors”, which had been circulated on social media websites.  The 
IAA also refused to renew the licence of another prominent Bahraini journalist 
who had been working as a freelance journalist with the Associated Press.  
This journalist was repeatedly harassed and defamed in national newspapers, 
on Bahrain Television and on social media websites.  The journalist also 
received death threats in the form of letters delivered to her home.   

1599. The Committee to Protect Journalists, an international NGO, reported 
that several journalists who were critical of the GoB were subjected to a 
campaign of harassment and intimidation by the authorities in Bahrain:  

The Committee to Protect Journalists has documented dozens of 
cases of journalist detentions in Bahrain; the death in custody of 
two journalists; lengthy prison terms for critical bloggers; the 
shutdown of the country's premier independent daily; arbitrary 
deportations; government-sponsored billboards and 
advertisements to smear journalists and activists; and a large 
number of physical assaults against reporters.782 

                                                           
779 Saudi-owned television news channel based in Dubai Media City, United Arab Emirates. 
780 List of traitors in Kingdom of Bahrain, http://www.b4bh.com/vb/showthread.php?t=159795 
accessed 10 November 2011 (Arabic Text). 
781 Twitter, http://twitter.com/#!/7areghum accessed 11 November 2011. 
782 Committee to Protect Journalists Press Release, Call on Bahrain to End Harassment of 
Critical Journalists (19 July 2011), http://cpj.org/2011/07/cpj-calls-on-bahrain-to-end-
harassment-of-critical.php accessed 17 November 2011.  This is consistent with a statement 
submitted to the Commission by Reporters Without Borders UK, October 2011. 



Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry  
 

382 
 

1600. The Commission also received a number of reports alleging that 
journalists were dismissed from national newspapers for attending and 
reporting on the demonstrations of February/March 2011.  Some of the 
journalists alleged that they were dismissed even though they had been 
assigned by their employer to attend and report on the events. 

1601. One journalist at Al-Watan newspaper was investigated by the 
newspaper’s human resources department and asked whether she had attended 
protests at the GCC Roundabout.  On 9 April 2011, her supervisors forced her 
to resign.  She was not given any reason for her dismissal.  A former colleague 
later informed her that she had been dismissed because a member of 
parliament had complained to her editor about the content of news articles that 
she had been posting on her personal Facebook page.   

1602. A journalist who was reporting for the German News Agency and 
European Press Photo Agency was arrested while taking photographs of a 
protest on 11 March 2011.  He was interrogated and released after one hour.  
He was detained again on 22 May 2011 and taken to a police station for two 
hours, during which time he was repeatedly beaten.  He was also threatened 
and harassed on Twitter and was described as an Iranian agent. 

1603. A journalist reporting for France 24 and Monte Carlo Radio was 
asked to appear at a police station for interrogation on 22 May 2011.  This 
journalist was accused of participating in protests and calling for the downfall 
of the regime, charges which she denied.  She claimed that interrogators 
insulted and defamed her, and questioned her about journalistic reports she 
had written for international media outlets.  She alleged that she was 
repeatedly kicked and beaten with a rubber hose by a number of police 
officers.  In addition, she alleged that she was electrocuted on her arm, had 
urine poured on her face, had a shoe forced into her mouth and her head 
plunged into a toilet to simulate drowning.  At the end of the interrogation, she 
was forced to sign a document that she was not permitted to read.  The 
journalist later filed a report of the incident with the MoI.  On 24 May, she 
was examined by physicians from Médecins Sans Frontières in Bahrain, 
following which she travelled to Paris for medical treatment.783 

3. Allegations that the State-controlled media 
was biased and incited hatred and violence 

1604. Al Wefaq made a number of allegations against State-controlled and 
pro-government media outlets concerning bias, incitement to violence against 
opposition supporters and derogatory or inflammatory language.784  Al Wefaq 
alleged that State-controlled media outlets produced biased reports concerning 

                                                           
783 The complainant provided a report by Médecins Sans Frontières to the Commission during 
an interview with a Commission investigator on 14 August 2011.  In a section entitled 
“Impressions” in that report, it states:  “This examination is consistent with multiple blunt 
trauma with both narrow (whip or stick) and with broad (fist or boot) objects within the last 48 
hours.” 
784 Meetings between Al Wefaq and the Commission on 21, 29 and 31 October 2011. 



Chapter X — Allegations of Media Harassment 

383 
 

the protests in February/March.785  According to Al Wefaq, Bahrain 
Television presented an inaccurate and one-sided version of the events at the 
University of Bahrain on 13 March 2011.  In particular, Bahrain Television 
made allegations that it was the Shia students who attacked Sunni students, 
whereas, according to Al Wefaq, it was actually the pro-government 
supporters who attacked protesting students without the interference of 
university security.786  Al Wefaq also alleged that Al Wasal Television falsely 
stated that Mr Hassan Buhumead was not shot by security forces, despite the 
fact that the GoB admitted that he was shot by security forces.787  

1605. Al Wefaq also alleged that State-controlled media portrayed the 
protests as a sectarian movement and portrayed protesters as wanting to 
import the Iranian revolution.788  Al Wefaq alleged that Bahrain Television 
aired a television programme called “Al Rased”, which incited violence and 
hatred against protesters and the broader Shia community.789  The programme 
had several episodes during which the events of February/March 2011 were 
discussed.  Furthermore, the programme named protesters from various 
groups such as journalists, athletes and medical staff at SMC.790  During the 
course of these programmes, photographs were shown of protesters, who were 
described as traitors linked to Iran, and a liability to Bahraini society.  The 
Commission has been informed that some persons mentioned in the Al Rased 
programme were arrested shortly afterwards.791  The Commission also viewed 
a second video, which showed protesters throwing Molotov cocktails and a 
narrator stating that such actions were supported by “their” beliefs and that the 
audience should “act accordingly”.  The video also showed a “Shia scholar’s” 
text, which stated that one of “us” is better than 100,000 of “them”.792 

1606. Al Wefaq further alleged that the State-controlled media broadcasted 
material that incited hatred towards Al Wefaq.793  The Commission was 
shown a video of an Al Wasal television programme in which a member of 

                                                           
785 Al Wefaq, Harassment by Media Channels of Persons Taking Part in Protests and 
Demonstrations (10 November 2011);  Al Wefaq, Report on the Events Surrounding the 
University of Bahrain (date unknown) [on file with the Commission]. 
786 This claim is contested by the University of Bahrain. See Chapter VII, Section D on 
Dismissals of Students and Suspensions of Scholarships. 
787 YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=HzNY8uYfaqM accessed 10 November 
2011. 
788 Al Wefaq, Harassment by Media Channels of Persons Taking Part in Protests and 
Demonstrations (10 November 2011); Al Wefaq, The Targeting of Athletes when Exercising 
their Rights of Freedom of Expression, Opinion and Peaceful Assembly (9 November 2011). 
789 YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=HXd6UQ5MAds accessed 10 November 
2011. 
790 Several allegations were made by former medical staff at SMC concerning media 
harassment.  Complainants specifically mentioned the show Al Rased and stated that it had 
degraded and defamed them, particularly by mentioning their names and giving a biased 
picture of events at the hospital. 
791 For example, an athlete was mentioned in the show on 4 April 2011 and arrested on 5 April 
2011.  
792 YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=x3sdFp7Hh4M&feature=related accessed 14 
November 2011. 
793 Al Wefaq, Harassment by Media Channels of Persons Taking Part in Protests and 
Demonstrations (10 November 2011). 



Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry  
 

384 
 

the Gathering of National Unity made a presentation alleging false media 
coverage by the opposition media outlets.  The title of the television 
programme was “Al Wefaq using the media to spread their lies”.794  In 
addition, the Commission was shown a number of video clips in which Al 
Wasal Television depicted the leader of Al Wefaq, Mr Sheikh Ali Salman, and 
Mr Hassan Mushaima as devils.795 

4. Allegations of anti-government reporting that 
was false or biased 

1607. The GoB made a number of allegations against Al-Wasat newspaper 
published fabricated material and false reports of the events of 
February/March.796  In April 2011, the Editor-in-Chief and two other editors 
were charged with producing fabricated news. The GoB alleged that these 
charges were promulgated after the discovery of “compelling evidence of 
press law violations including forgery and falsification.”797  The GoB also 
alleged that the editors had malicious intentions and that they sought to incite 
Al-Wasat readers, thereby violating article 168 of the Bahrain Penal Code and 
Decree No. 47 of 2002 regulating the Press and Publications.  The court found 
them guilty of the charges and the Editor-in-Chief was forced to resign.798 

1608. In the Al Rased programme, which was broadcast on 2 April 2011, it 
was alleged that Al-Wasat deliberately targeted the security and stability of 
Bahrain by disseminating false news.  The paper was accused of republishing 
stories from old Arabic newspapers and then falsely claiming that these events 
took place in Bahrain.799 

1609. The Editor-in-Chief of Al-Wasat, referred to above, publicly 
acknowledged that the six newspaper articles, which had been identified by 
authorities as “false”, were misleading, but he claimed that he did not 
knowingly publish any false information.  The Editor-in-Chief alleged that in 
response to the allegations, he had opened an internal investigation into the 
source of the false information and found that all six items had been sent as 
emails from different addresses, but that the emails originated from a single 

                                                           
794 YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=t2Gr6n35WRw accessed 14 November 2011.  
795 YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=AZPnXZmZikU accessed 14 November 
2011. 
796 The GoB alleges that Al Wefaq published articles in 2009 and 2010 which state that “the 
majority of naturalised people are barbarians, ignorant, naive, and they are from the mutaradia 
and natiha [alluding to Islamic terminology of forbidden animal meat] – and they are of Sunni 
or Salafi origin.”  The GoB also points out that opposition activists often refer to foreigner 
security forces as “foreign mercenaries” and as those behind the crackdown on the protesters.  
The GoB ties these sentiments to the attacks on expatriates. 
797 Human Rights Watch, Bahrain: Drop Charges Against Editor of Independent Daily (11 
April 2011), http://www.hrw.org/news/2011/04/11/bahrain-drop-charges-against-editor-
independent-daily accessed 5 November 2011. 
798 Human Rights Watch, Bahrain: Drop Charges Against Editor of Independent Daily (11 
April 2011), http://www.hrw.org/news/2011/04/11/bahrain-drop-charges-against-editor-
independent-daily accessed 5 November 2011. 
799 Al-Wasat: Critical Time to Print False News, Bahrain Views (29 June 2011), 
http://www.bahrainviews.com/?p=26 accessed 19 November 2011. 



Chapter X — Allegations of Media Harassment 

385 
 

external IP address based in a neighbouring country.  It appeared that the 
emails were also sent to other newspapers in Bahrain, but there were small 
mistakes in the email addresses, which meant that Al-Wasat was the only 
recipient.800  The Editor-in-Chief told the Financial Times that the allegations 
against Al-Wasat were part of a “sustained campaign”. 

1610. The IAA submitted a file to the Commission concerning the 
involvement of the international media in the events of February/March 2011 
in Bahrain.  The IAA alleged that there was “incitement practised by some 
foreign media against Bahrain”.801  The IAA also stated that the international 
media made factual errors when reporting on the events of February/March 
2011 and that they were biased against the GoB.802  The Bahrain News 
Agency also submitted a file entitled, “Examples of factual errors 
published/broadcast by media in covering the events in Bahrain”.803  

5. Allegations of mistreatment of foreign 
journalists 

1611. The Commission also received allegations of mistreatment of 
foreigners working for national media outlets.  On 3 April 2011, an Iraqi 
citizen working for Al-Wasat newspaper was asked to attend a meeting with 
the Deputy Assistant for the IAA.  He stated that when he arrived for the 
meeting he was arrested and taken to a police station where he was 
interrogated.  He alleged that he was physically beaten and threatened during 
the interrogation, and that he was then deported from Bahrain along with his 
family that same night.  He also alleged that a travel ban was circulated to 
other Arab countries, as he was subsequently refused entry into Jordan and 
Oman.  The MoI provided a statement to the Commission that the Iraqi 
journalist was a security risk to Bahrain.  

1612. The Bahrain Press Association condemned the arrests and detention 
of journalists in connection with the events of February/March in Bahrain.804  
The Bahrain Press Association alleged that the arrests formed part of an 
organised crackdown led by the GoB against Bahraini journalists, 
                                                           
800 Human Rights Watch, Bahrain: Drop Charges Against Editor of Independent Daily (11 
April 2011), http://www.hrw.org/news/2011/04/11/bahrain-drop-charges-against-editor-
independent-daily accessed 19 November 2011. 
801 The meeting took place on 19 October 2011 at the headquarters of the Bahrain Information 
Authority Agency.  The material submitted included documents, CDs and DVDs. 
802 The file contained transcripts from Aldar Kuwaiti newspaper, Al-Jazeera television station, 
the Lebanese AlSafir newspaper, the German broadcaster Deutche Welle, the Iranian Arabic 
language television station Al-A’alam, Alquds Alarabi newspaper, the Lebanese television 
station Al-Manar, the American radio station Radio Sawa, Reuters news agency, the American 
television station Al-Hurra, the Lebanese Al-Akhbar newspaper, the CNN website and the 
BBC website. 
803 The meeting took place on 19 October 2011 at the headquarters of the Bahrain News 
Agency.  The material submitted included documents, CDs and DVDs. The file contained 
transcripts from Reuters new agency, Al-Quds Alarabi newspaper, the BBC, Elaph website, 
the Kuwaiti newspapers Al-Jarida, Al-Dar, Al-Rai, Al-Qabas, the Lebanese Al-Akhbar, the 
Egyptian Al-Shorouq, Radio Monte Carlo, CNN, Al-Jazeera.net, Al-Hurra television station 
and Dutch Radio. 
804 The Bahrain Press Association is based in London.  



Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry  
 

386 
 

photographers, bloggers and other media professionals.  The crackdown 
materialised in the form of dismissals from employment, censorship, arrests 
and mistreatment.805  However, the Chairman of the Bahrain Journalists’ 
Association made a statement in which he asserted that no complaints were 
received from any journalists.806 

6. General allegations about censorship and 
media freedom in Bahrain  

1613. Finally, the Commission received a number of complaints from 
journalists about the level of media freedom in Bahrain.  These journalists 
alleged that the media in Bahrain is heavily censored by the GoB and does not 
represent the views or outlook of the vast majority of Bahrainis.  It was 
alleged that in some cases, simply expressing a point of view or factual 
information that differs from or contradicts the GoB’s position could result in 
the suspension or termination of employment at a media organisation.  
Journalists reported that during the events of February/March 2011, there was 
particularly extensive censorship of media outlets.807  

1614. Several journalists alleged that in addition to self-censorship, their 
editors frequently edited their articles and reports in order to reflect the GoB’s 
position.  It is alleged that there is an unspoken policy governing what 
journalists can and cannot write in newspapers.  Journalists stated that during 
the events in Bahrain in February/March 2011, they often received direct 
instructions from editors on how to frame stories about protesters and 
opposition figures.  One prominent cartoonist informed the Commission that 
the editor of a leading Arabic-daily newspaper in Bahrain prevented the 
publication of a cartoon depicting a man holding a Bahraini flag.  Some 
journalists reported that censorship during February and March 2011 was so 
extensive that many journalists were forced to defame their own religious sect 
and religious leaders in order to keep their jobs.  

B. Applicable Law 

1. International Law 

1615. Article 19(2) of the International Covenant on Civil and Political 
Rights 1966 (ICCPR) provides that “[e]veryone shall have the right to 

                                                           
805 Jaffar Alawy states: I Have a Dream… for Clarification Only!, Bahrain Mirror (8 
November 2011), http://bahrainmirror.no-ip.org/article.php?id=2248&cid=73 accessed 12 
November 2011 (Arabic Text). 
806 Limited Access for Foreign Journalists in Bahrain, International Media Support (21 
February 2011), http://www.i-m-s.dk/article/limited-access-foreign-journalists-bahrain 
accessed 10 November 2011.  
807 These allegations were presented by journalists from Al-Wasat as well as State-controlled 
media.  



Chapter X — Allegations of Media Harassment 

387 
 

freedom of expression” and that “this right shall include freedom to seek, 
receive and impart information and ideas of all kinds.”808 

1616. Article 20(2) of the ICCPR provides that “[a]ny advocacy of national, 
racial or religious hatred that constitutes incitement to discrimination, hostility 
or violence shall be prohibited by law.” 

1617. Article 19(3) of the ICCPR provides that restrictions may be imposed 
on the exercise of freedom of expression, but any such restrictions must be 
provided by law and must be necessary for “respect of the rights or reputations 
of others” or for “the protection of national security or of public order (ordre 
public), or of public health or morals.”809  In addition, restrictions on the 
freedom of expression must conform to the strict tests of necessity and 
proportionality. 

1618. The Human Rights Committee has emphasised that for the purposes 
Article 19(3),  

a norm, to be characterized as a “law”, must be formulated with 
sufficient precision to enable an individual to regulate his or her 
conduct accordingly and it must be made accessible to the public.  
A law may not confer unfettered discretion for the restriction of 
freedom of expression on those charged with its execution.  Laws 
must provide sufficient guidance to those charged with their 
execution to enable them to ascertain what sorts of expression are 
properly restricted and what sorts are not.810 

1619. The Committee has also observed that “restrictive measures must 
conform to the principle of proportionality; they must be the least intrusive 
instrument amongst those which might achieve their protective function; they 
must be proportionate to the interest to be protected.”811  Thus, “when a State 
party invokes a legitimate ground for restriction of freedom of expression, it 
must demonstrate in specific and individualised fashion the precise nature of 
the threat, and the necessity and proportionality of the specific action taken, in 
particular by establishing a direct and immediate connection between the 
expression and the threat.”812 

                                                           
808 See also article 32 of the Arab Charter on Human Rights 2004, which guarantees the right 
to information and to freedom of opinion and expression. 
809 Similarly, article 32(2) of the Arab Charter provides that these rights and freedoms “shall 
be exercised in conformity with the fundamental values of society and shall be subject only to 
such limitations as are required to ensure respect for the rights or reputation of others or the 
protection of national security, public order and public health or morals.” 
810 Human Rights Committee, General Comment No. 34: Article 19 Freedoms of Opinion and 
Expression (2011) para 25. 
811 Human Rights Committee, General Comment No. 34: Article 19 Freedoms of Opinion and 
Expression (2011) para 34. 
812 Human Rights Committee, General Comment No. 34: Article 19 Freedoms of Opinion and 
Expression (2011) para 34.  For other relevant statements by the Human Rights Committee in 
regard to article 19(3) of the ICCPR, see Chapter VI, Section E. 



Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry  
 

388 
 

2. National Law 

1620. The Constitution of Bahrain affirms the right to freedom of 
expression.  Article 23 provides: 

Freedom of opinion and scientific research is guaranteed.  
Everyone has the right to express his opinion and publish it by 
word of mouth, in writing or otherwise under the rules and 
conditions laid down by law, provided that the fundamental 
beliefs of Islamic doctrine are not infringed, the unity of the 
people is not prejudiced, and discord or sectarianism is not 
aroused. 

1621. Article 24 of the Constitution provides: 

With due regard for the provisions of the preceding Article, the 
freedom of the press, printing and publishing is guaranteed under 
the rules and conditions laid down by law. 

1622. Article 165 of the Bahrain Penal Code provides for a punishment of 
imprisonment for “any person who incites with the use of one of the 
publication methods to develop hatred of the ruling regime or show contempt 
towards it”. 

1623. Article 168 of the Bahrain Penal Code provides: 

A punishment of imprisonment for a period of no more than 2 
years and a fine not exceeding BD200, or either penalty, shall be 
imposed upon any person who wilfully broadcasts any false or 
malicious news reports, statements or rumours or spreads adverse 
publicity, if such conduct results in disturbing public security, 
terrorizing people or causing damage to public interest. 

The same penalty shall be imposed upon any person who 
possesses, either personally or through others, any documents or 
publications containing anything provided for in the preceding 
paragraph, if they are intended for distribution or reading by 
others, and upon any person who possesses any publishing, 
recording or promotion device intended, even no a temporary 
basis, for the printing, recording or broadcast of any of the above.  

1624. Article 169 of the Bahrain Penal Code provides: 

A punishment of imprisonment for a period of no more than two 
years and a fine not exceeding BD200, or either penalty, shall be 
imposed upon any person who publishes by any method of 
publication untrue reports, falsified or forged documents or falsely 
attributed to other person should they undermine the public peace 
or cause damage to the country's supreme interest or to the State's 
creditworthiness. 

If such publication results in undermining public peace or causing 
damage to the country’s supreme interest or to the State’s 
creditworthiness, the punishment shall be a prison sentence 



Chapter X — Allegations of Media Harassment 

389 
 

1625. Article 1 of Decree Law No. 47 of 2002 on regulation of the Press, 
Printing and Publishing provides: 

Everyone has the right to express his opinion and publish his 
opinion verbally, in writing or otherwise, in accordance with the 
terms and conditions set forth in this law, all without prejudice to 
the Islamic Faith, unity of the people and without leading to 
division or a sectarian.813 

1626. Article 37 of Decree Law No. 47 of 2002 provides: 

When publishing, a journalist should abide by the principles and 
the values enshrined in the Constitution and the provisions of this 
law, and shall take into account all the requirements of honour, 
integrity, honesty, ethics and traditions of the profession in order 
to preserve society’s ideals and values and do not violate any of 
the citizens’ rights or infringe upon their freedoms.  

1627. Article 38 provides: 

A journalist should refrain from aligning with calls to racism or 
involving denigration of religions or to call for their hatred, or 
challenging the faith of others, or promoting discrimination, or 
scorning the opinion of a group within society. 

1628. Article 42 provides: 

Newspapers are prohibited from publishing articles embodying 
substance which is not consistent with the values of society, 
foundations, principles, customs of society or the objectives of 
journalism.  A complete separation shall be made between 
editorial and advertisement materials. 

C. Findings and Conclusions 

1629. The Commission viewed a selection of material from national 
television, radio and print media.  Much of this material contained derogatory 
language and inflammatory coverage of events, and some may have been 
defamatory.  However, the Commission did not find any evidence of media 
coverage that constituted hate speech or incitement to violence. 

1630. The Commission finds, based on the evidence provided by Al Wefaq, 
that Bahrain Television and Al-Wasat misused media outlets and engaged in 
behaviour that may have been defamatory.  The files presented by Al Wefaq 
contained a selection of media coverage, which included defamatory, 
derogatory and inflammatory language.  However, the material submitted by 
Al Wefaq did not constitute sufficient evidence to justify a finding that 
incitement to violence was published or broadcast against Al Wefaq or other 
opposition political parties.  

                                                           
813 See Bahrain Department of Legal Affairs, 
http://www.legalaffairs.gov.bh/viewhtm.aspx?ID=L4702 accessed 10 November 2011 (Arabic 
Text, translation by the Commission). 



Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry  
 

390 
 

1631. No evidence was presented to the Commission to support allegations 
by State-controlled media outlets that Al-Wasat newspaper engaged in 
incitement to violence.  Furthermore, the Commission cannot conclude that 
there was any intention of malice in Al-Wasat’s publication of false and 
misleading news, as discussed earlier in this Chapter. 

1632. The Commission accepts that Al-Wasat newspaper was attacked.  The 
Commission received photographic and documentary evidence from the 
Editor-in-Chief of Al-Wasat indicating that an act of vandalism was 
committed against the newspaper’s premises.  The Commission does not have 
evidence to find, however, that this was the result of any incitement to 
violence by the GoB or any other persons. 

1633. The Commission finds that the GoB exercised censorship over local 
media outlets and that this intensified in response to the events of 
February/March 2011.  The Commission received no evidence that media 
outlets had received instructions or directives from the GoB either during or 
after these events.  The Commission received several complaints from 
journalists alleging that they were forced to portray the events in a certain 
light in order to retain their employment.  The Commission considers these 
allegations to be credible. 

1634. A large number of journalists were accused of participating in 
unlicensed gatherings when they were actually reporting on the events.  
During February and March 2011, the authorities attempted to restrict the 
freedom of expression and opinion of Bahraini journalists, photographers, 
bloggers and media personnel.  This crackdown led to dismissals from 
employment, censorship of articles, arrests and detention of journalists, and in 
some cases mistreatment in custody.814  This conclusion is supported by the 
fact that numerous journalists were arrested and by the statements presented 
by those journalists to the Commission.  

1635. The Commission finds that there was a tendency in the Bahraini 
media to defame protesters, both during and after the events of 
February/March 2011.  This finding is based on a review of a section of 
media, in particular news programmes and newspapers.  For example, Bahrain 
Television’s programme Al Rased publicised pictures and names of protesters, 
and spoke about these individuals in a derogatory manner.  Furthermore, Al 
Arabiya used defamatory and derogatory language in naming persons critical 
of the regime.   

1636. The Commission is aware of the impact that the use of social media 
websites, such as Facebook and Twitter, has had on some major social and 
political events in the contemporary world.  Their influence has been 
acknowledged in the recent unrest in the Middle East and in the United 
Kingdom.  The sharing of information may be liberating, but exaggeration and 
even misinformation disseminated through social media may inflame 

                                                           
814 Jaffar Alawy states: I Have a Dream… for Clarification Only!, Bahrain Mirror (8 
November 2011), http://bahrainmirror.no-ip.org/article.php?id=2248&cid=73 accessed 12 
November 2011. 



Chapter X — Allegations of Media Harassment 

391 
 

reactions to events and even provoke violence.  The Commission examined 
some of the “tweets” that were “re-tweeted” repeatedly and which appear to 
have been influential in Bahrain.  The Commission found numerous examples 
of exaggeration and misinformation, some highly inflammatory, that were 
disseminated through social media.  The Commission also identified 
numerous examples of defamation, harassment and, in some cases, incitement 
through social media websites. 

1637. The Harghum Twitter account targeted anti-government protesters 
and even disclosed their whereabouts and personal details.  Harghum openly 
harassed, threatened and defamed certain individuals, and in some cases 
placed them in immediate danger.  The Commission considers such 
harassment to be a violation of a person’s right to privacy while also 
amounting to hate speech and incitement to violence. 

1638. A number of pro- and anti-government journalists were targeted 
through social media.  In particular, the Commission finds that accusations 
accompanying the “List of Shame”, which targeted pro-government 
journalists and which were circulated online, could be considered defamatory.  
However, no evidence was submitted to the Commission that the “List of 
Shame” contained language that incited violence or language that could be 
specifically linked to any attacks perpetrated on journalists named in the list. 

1639. The GoB uses firewalls to block certain social media and other 
websites.  However, the GoB has not permanently shut down Twitter feeds 
such as Harghum even though they produced material that international law 
requires to be prohibited and which is in fact prohibited under Bahrain law.815  

1640. It is clear that the media in Bahrain is biased towards the GoB.  Six of 
the seven daily newspapers are pro-government and the broadcasting service 
is State-controlled.  The continuing failure to provide opposition groups with 
an adequate voice in the national media risks further polarising the political 
and ethnic divide in Bahrain.  The lack of access to mainstream media creates 
frustration within opposition groups and results in these groups resorting to 
other media such as social media.  This can have a destabilising effect because 
social media outlets are both untraceable and unaccountable, characteristics 
which present problems when such media is used to promulgate hate speech 
and incitement to violence. 

D. Recommendations 

1641. The Commission recommends that the GoB consider relaxing 
censorship and allowing the opposition greater access to television broadcasts, 
radio broadcasts and print media. 

                                                           
815 ICCPR, art 20(2). 


